Ułatwienia dostępu

Wycieczka do Krakowa i Oświęcimia

W dniach 30-31 października uczniowie klas 3A, B, G, H uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Krakowa i Oświęcimia. Wyjazd miał charakter edukacyjny – łączył poznawanie literackiego i historycznego dziedzictwa Polski z refleksją nad współczesnością. Dzień pierwszy – Kraków śladami młodopolskich dekadentów. Pierwszy dzień rozpoczął się spacerem po Krakowie, podczas którego uczniowie podążali tropami młodopolskich artystów i dekadentów. W drodze na Wawel kroczyliśmy między kawiarniami, w których bywali Wyspiański, Tetmajer i Przybyszewski. Spacer pozwolił lepiej zrozumieć klimat epoki, o której uczniowie niedawno uczyli się na lekcjach języka polskiego. Wieczorem udaliśmy się do Teatru im. Juliusza Słowackiego na spektakl „Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej. To nowoczesna, odważna interpretacja romantycznego dramatu, która zaskoczyła i poruszyła publiczność. Reżyserka nadała inscenizacji wyraźnie społeczny charakter – zamiast historycznych kostiumów pojawiła się współczesna scenografia, a motyw walki o wolność został zestawiony z problemami wykluczenia, nienawiści i przemocy we współczesnym świecie. W spektaklu mocno wybrzmiały wątki dotyczące równości, tolerancji i sprzeciwu wobec wszelkich form opresji. Uczniowie zgodnie uznali, że przedstawienie było mocnym głosem artystycznym i zachętą do refleksji nad aktualnym znaczeniem „Dziadów”

Dzień drugi – Oświęcim
Drugiego dnia uczestnicy wycieczki udali się do Muzeum Auschwitz-Birkenau. Zwiedzanie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady było niezwykle poruszającym doświadczeniem. Uczniowie w skupieniu słuchali słów przewodniczek, oglądali zachowane baraki, wystawy i osobiste przedmioty ofiar. Wizyta w Oświęcimiu skłoniła wszystkich do głębokiej refleksji nad historią, odpowiedzialnością i wartością ludzkiego życia. Wycieczka do Krakowa i Oświęcimia okazała się nie tylko lekcją historii i literatury, lecz także wrażliwości i myślenia o współczesnym świecie. Uczniowie wrócili z niej zmęczeni, ale bogatsi o nowe doświadczenia i przemyślenia. 

Opiekę nad pięćdziesięcioosobową grupą sprawowała kadra pedagogiczna w składzie: prof. Magdalena Kuk-Jędrzejczak, prof. Adam Markowski i prof. Anna Szajerska