Celem ogólnym projektu jest wprowadzenie do rzeczywistości szkolnej nowego modelu praktyk pedagogicznych, skutecznego w kształceniu kreatywnego i refleksyjnego nauczyciela-wychowawcy.
Do celów szczegółowych należą:
- Utworzenie sieci szkół partnerskich współpracujących z Wydziałem Biologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza oraz zorganizowanie zespołu stałych współpracowników;
- Stworzenie i wprowadzenie systemu podnoszenia kwalifikacji nauczycieli - opiekunów praktyk pedagogicznych;
- Podniesienie jakości praktyk pedagogicznych poprzez wypracowanie form i metod prowadzenia zajęć zapewniających wykształcenie kreatywnego i refleksyjnego nauczyciela-wychowawcy mogącego sprostać wyzwaniom współczesnej dydaktyki;
- Opracowanie, wdrożenie i dostosowanie organizacji studenckich praktyk pedagogicznych do nowych wymagań szkolnych i możliwości szkół wyższych zapewniającej spójny program praktyk pedagogiczno-psychologicznych i dydaktycznych, uwzględniającej wielostopniowy system kształcenia szkolnego i akademickiego;
- Umożliwienie systematycznej ewaluacji przebiegu praktyk oraz analizy ich efektów poprzez opracowanie i wprowadzenie odpowiednich narzędzi.
Zadania powierzane nauczycielom – opiekunom praktyk:
- Rola „mistrzów” dla studentów – praktykantów;
- Przeprowadzenie lekcji „pokazowych” w ramach wszystkich rodzajów praktyk;
- Opieka merytoryczna nad 3 studentami – praktykantami podczas praktyk ciągłych;
- Ocena studenckich scenariuszy lekcji, ich przebiegu i portfolio;
- Ewaluacja praktyk przeprowadzana na bieżąco po każdych praktykach (na stronie internetowej projektu);
- Ewaluacja projektu;
- Udział w konferencjach i warsztatach.
Zadania powierzone pedagogom/psychologom szkolnym
- Koordynowanie prac nad projektem;
- Inicjowanie współpracy pomiędzy uczestnikami projektu;
- Organizowanie konferencji i warsztatów dla beneficjentów projektu;
- Dostarczenie narzędzi do ewaluacji praktyk i projektu oraz ich analiza statystyczne;
- Prezentowanie uczestnikom projektu wyników ewaluacji i podsumowania projektu;
- Stały kontakt z beneficjentami za pośrednictwem m. in. strony internetowej.
Korzyści dla szkół
Doposażenie klasopracowni przyrodniczej w każdej szkole w sprzęt o wartości 10 tys zł.